Opleiding 

De opleiding tot Master Coach (EQA erkend) heb ik gevolgd bij het Europees Instituut de Baak. Hier heb ik mijn passie ontdekt. Deze opleiding is voor mij een mooie aanvulling op Trainer/ Coach opleiding bij de Academie voor Innovatief Trainen. De leergang Connecting Leaders van het UMC Utrecht heeft mij inzicht gegeven in communicatie in teams. De Masterclass Cultuur en Organisatie heeft mij geleerd hoe een organisatie ontstaat op het gebied van cultuur. Uit welke 'artefacten' bestaat een organisatie bijvoorbeeld, zoals Scheinn (2001) dit noemt, dus wat zie, hoor en voel je wanneer je in een organisatie rondloopt. In welke waarden gelooft deze organisatie? Wat speelt zich verder af qua groepsontwikkeling en leiderschap? Als je bedenkt dat een team als organisatie zijnde en als individu te maken heeft met vijf contexten: culturele-, maatschappelijke-, organisatie-, eigen groeps- en persoonlijke context, is het logisch dat er zowel aandacht nodig is boven de waterspiegel, op inhoud- en procedureniveau, als onder de waterspiegel, op interactie- en bestaansniveau.

Passie

In de acht jaar die ik als leidinggevende heb gewerkt, was mijn voorkeursstijl mensgericht leidinggeven. Als kinderverpleegkundige gaf het mij de meeste voldoening om kind en ouders in hun kracht te zetten in de onzekere tijd van een ziekenhuisopname. In de opleiding tot Master Coach krijg ik als feedback op een natuurlijke wijze te coachen. Een coach met empathie, onvoorwaardelijke acceptatie, cliëntgericht, alles kan, niks is te gek.

In het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis begeleid ik verschillende groepen disciplines in intervisie.  Als student coach begeleid ik studenten in de combinatie van opleiding, werk (stage) en privé en hoe om te gaan met de vele hobbels die zij tegen kunnen komen op hun pad. 

Sinds september 2021 mag ik mijn kennis doorgeven als docent verpleegkunde!

Met coachen ben ik tevreden wanneer ik mensen individueel of in teamverband in hun kracht zet. Dit doe ik samen, door middel van verschillende methoden en technieken, en intuïtie. Enkele voorbeelden:

  • Met behulp van systemisch werk gaan we op zoek naar blokkades wat maakt dat energie vast is komen te zitten. Het analyseren van het genogram,  de plek in het gezin van herkomst of het schrijven van een biografie kunnen helpen patronen en kernthema's zichtbaar te maken.
  • In teams of individueel gaan we op zoek naar kernkwadranten en oefenen we te balanceren tussen polariteiten zoals conflict en harmonie, actie en reflectie, inspanning en ontspanning.
  • Soms zijn er dingen uit het verleden nog niet af en helpt het om terug te gaan naar dat moment. Dan maak ik gebruik van aspecten uit de Gestalt benadering,  'unfinished business', oftewel onaffe zaken, zoals Lambrechts (2003) deze beschrijft in zijn boek 'De gestalttherapie, tussen toen en straks'. Bewustwording is een eerste stap, hoe hiermee te dealen in het hier en nu is de volgende stap.
  • Gedrags-cognitief gebruik ik bijvoorbeeld de 5G's: door te vertragen, stil te staan in wat je denkt, voelt en ervaart kom je uiteindelijk tot de kern.
  • Belemmerende gedachten omzetten in overtuigingen kan ook helpend zijn. 'Je bent je gedachten niet' heb ik geleerd van de docenten van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Byron Katie.
  • Soms zijn we in één of twee gesprekken klaar, dan kies ik voor een oplossingsgerichte of ontwikkelingsgerichte methode.

Ik maak graag een gepast plan van aanpak bij elke vorm van coaching!

 

Literatuurverwijzingen

Georges Lambrechts (2013), De Gestalttherapie, tussen toen en straks, EPO

Schein, E.H. (2010),  Organizational culture and leadership. San Francisco, Jossey-Bass.

 

Sjoukje Andriessen Coaching I info@sjoukjeandriessencoaching.nl I +31640612628 I Linked-In: https://www.lindkedin.com/in/sjoukje-andriessen-54950ab8/

KvK: 80402100 I BTW: NL003441972B51